måndag 11 januari 2010

Vad är det som säger att det blir bättre

I september 2010 när de rödgröna tar hand som ratten för vårt land? Vad är det som säger att de rödgröna faktiskt har ett intresse för den lilla människan och det vi i vardagligt tal kallar för vardag?

Förklara det för mig. Jag är sosse – kanske inte den mest aktiva av politiskt aktiva individer men det finns många randiga och rutiga förklaringar till detta och det här är inte forumet för de funderingarna.

Men hur ska S kunna utkristallisera sina tankar och idéer så pass tydligt att man som individnivå inser vikten av att faktiskt gå till val. Att inte tröttna på dessa ändlösa politikerdebatter där för en yttre betraktare det mest upplevs som de bokstavligen kastar skit på varandra. Hur ska man få förtroende för den kategorin människa. Att debattera har jag alls inget emot snarare tvärtom men då motparten i tid och otid bryter av, vägrar lyssna och överhuvudtaget vägrar svara på frågor. Dessutom efter det att ha haft en debatt sedan i pressen prata om hur bra det gick och hur väl tankar och idéer framfördes. Det är då jag undrar som suttit och tittat på sagd debatt – va fan är det du säger du politiker. Jag fattar absolut ingenting och jag VILL förstå.

Det är dags tror jag att någonstans skapa ett forum där det finns en chans att få en möjlighet att skapa sig en uppfattning om vad de olika partierna vill och hur de vill styra landet de nästkommande inte fyra men kanske i alla fall åtta åren. För det tar fyra år att ändra det som den tidigare regering skapade och ytterligare fyra åt att skapa egna vägar på vilken svedala ska åka. Om nu metaforen bil som vårt land kan accepteras.

Jag tror att det stora politikerförakt som är utbrett samt en stor kategori människor som lever efter aftonbladets löpsedlar som den absoluta sanningen att det är de kategorierna som skulle behöva få sig till livs en genomtänkt klok och på vanlig rikssvenska beskrivet vad som kan hända om respektive gruppering partier får styra. Först då kanske man kan väcka de som i dag ligger på sofflocket och sover med den totala övertygelsen - det spelar ingen roll vad jag säger eller röstar på för jag är bara en person.

Men ingen kan göra allt men alla kan göra något.

C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar