fredag 8 januari 2010

Mitt i natten

-18, och klockan är sent. Huvudet fyllt av sådant som ska finnas där och en hel del som inte är varken relevant eller speciellt klokt att fylla skallen med då det är dags att inta någon sorts sovläge.

Pratade med kollega Mona i förrgår, hon har i våras gått ut gymnasiet och har jobbat hos oss under julen. Smart brud med mycket skinn på näsan. Hon berättade att i hennes årskull - 92 så är det väldigt få som har fått jobb. Ännu fler än vanligt berättade hon söker in på olika utbildningar - till och med utbildningar de egentligen inte vill utbilda sig till men det är en chans att få studielån. Visserligen ett lån som ska betalas av men det är ju långt fram i tiden.

Det slog mig hur skrämmande det måste vara att kliva ut ur skolan, inse att några arbeten lär det inte regna över en. Det är till och med lite halv svårt för att realist minst sagt.

Mina egna ungar 16 ska fylla 17 där har den ena av de två ett helgjobb, men den andra söker utan någon större lycka där heller. För ung och för oerfaren är svaren som ges. Men hur ska man kunna få erfarenheten om man inte ges chansen att jobba tänker jag.

Som sagt tankar mitt i natten

Sov gott

C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar