torsdag 21 januari 2010

Tears for fears

Heter en grupp som jag lyssnade på fruktansvärt intensivt under tiden jag var gravid. Var övertygad om att ungarna skulle komma ut sjungandes något från "woman in chains" eller "seeds of love" tack och lov blev det inte så.

Dagens tanke är en lek med ord - Tears for fears - blir - tears of fears.

Att i sin osäkerhet på vad som gäller och hur man ska ställa sig till saker gör i alla fall att jag blir otroligt osäker. Sagda ord blir svåra att tro då det inte följs av ett handlande som samstämmer med tidigare sagda ord.

Det är svårt med kommunikation, det är ännu svårare med kombinationen kunskap och kommunikation. För de följs åt. Om det inte finns tid att skapa kommunikation så lär inte kunskapen komma. Det gäller allt. I utbildning, vänskap, relationer, arbetsrelaterade ämnen eller där jag fick de två K.na vilket var en bok med det underbara namnet "Hallå är du muslim? Då måste jag fråga..."
En fantastisk bok om just muslimer, vilka fördomar som finns. Skriven av en kvinna som bestämmer sig för att fråga och på det sättet få svar samt blir även tvungen att stå till svars för sina egna förutfattade meningar.

Tears of fears kan appliceras på mycket. Vi blir rädda och då tenderar vi som människor att välja en av två vägar, den ena är att vi stannar och slåss, den andra är att vi springer.

Vem du är det vet du först den dagen då du blir utsatt för något som är ett reellt hot mot dig. Jag testade självförsvar - inte kampsport utan att få lära sig självförsvar där det gäller att ta sig ur ett grepp ofta i liggande läge. Jag blev provocerad för att släppa på det normala " men dig kan jag väl inte slå ". Efter att ha slagit till mannen som hade den disskutabla uppgiften att instruera mig och tagit mig ur hans grepp ställde jag mig sonika bredvid honom och skrek "kom igen då din jävel" ...... jag stannar visst och slåss..... det var väl inte riktigt det jag trodde jag hade i mig men man lär sig mycket då man testar saker... om sig själv....

Men tillbaka till tears of fears. För det är där jag vill sluta - med en tanke om tårar är inte alltid av ondo - tårar kan vara av sorg men även glädje. Det är en av de få känslouttryck vi har som används i både glädje och sorg. Glöm inte det.

C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar