lördag 9 januari 2010

Tänkvärt

Redan 1896 fick den svenske kemisten Svante Arrhenius nobelpris för hans banbrytande insikt om hur mänskligt utsläpp av koldioxid bör leda till en uppvärmning av Jorden.

Att han inte kunde förutspå hur fort den ekonomiska tillväxten skulle ske och kunde därför inte se hur klimatet skulle se ut 2010 det är förståeligt men redan 1896 flaggade han upp att det fanns stora risker med att koldioxiden kunde leda till uppvärmning av Jorden. Har vi överhuvudtaget brytt oss om den varningen. Inte jag i alla fall för jag visste inte om den. Men jag blev upplyst, dels genom ett möte i Malmö med många kunniga personer, även genom en sommarpratare under förra sommaren och en bok om klimatfrågan. Detta har fått mig att ställa mig själv en massa obehagliga frågor och jag har insett att vi vet för lite, eller snarare vi bryr oss alldeles för lite. Det här är mitt sätt att reagera och agera, att försöka belysa och förhoppningsvis påverka.

Visste du att: 71% av jordens yta består av vatten – det är lite intressant att vi kallar vår planet för moder Jord. Terra, Earth och Jord är ju samma sak fast på tre olika språk och ändå består jorden till över 70% av vatten. Vatten och regnskogarna producerar tillsammans vårt syre. Och vad gör vi då med dessa producenter av det för oss så livsviktiga syret. Jo det ena av två ben huggs ner och det andra benet det smutsas ner. Kan det vara så enkelt att människan är suicid? Eller är det så att vi inte tänker längre än näsan räcker?

Jag hoppas på det senare för med information kan man trots allt väcka även den mest ointresserade. Framförallt om det har att göra med vårt liv här och nu, vår framtid och vad som komma skall. Jag vill väcka debatt, få skolor runt om i landet att tala om miljön och klimatfrågan. Att skolor gör klimatfrågan synlig och skapar debatt i ämnet. Jag vill försöka påverka människor som bor i hus att ifrågasätta var deras el kommer ifrån, om kommunen där dom bor kan få ekonomiskt stöd för att byta till klimatsmart energi – typ vindsnurror och solceller. För om vi alla försöker påverka i det lilla så kommer det förr eller senare få genomslag i det stora. Ju fler vi är som kräver en och samma sak - en mer genomtänkt och systematisk klimatpolitik så finns det en chans för vår jord som just nu i detta nu nog är ganska trött på oss - vi som befolkar henne.


Låt oss försöka gemensamt att ta hand om vår jord annars blir det lite svettigt minst sagt för våra efterlevande - i hopp om att det finns en jord för dem att bo på.


C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar