onsdag 20 januari 2010

Spegelbild

Spegel spegel på väggen där, så säger snövits elaka styvmamma, i alla fall i sagan. Men hur många står inte framför spegeln och i alla fall tänker samma sak.

I dag är plastkirurgi lite var mans egendom - i alla fall om man har ett par tusen kronor som ligger i ett hörn till ingen nytta, då kan man ju alltid köpa sig en ny.......

Men det var väl inte så mycket den yttre spegelbilden jag tänkte skriva om utan snarare den inre - eller den som vi inte ser själva - den som andra ser.

Men hur ser vi ut. Hur upplever andra oss. Dig och mig hur upplevs vi?

Det är kanske bara jag som har dessa funderingar ?

För det är ju så att vad vi är styr hur vi reagerar och agerar på allt som sker runt oss. Mycket av det som gör oss till oss är ju saker som vi bär med oss. Det har format oss till de vi är idag. Den delen är ganska logisk. Men här är min tes om du så vill - vi som människor kanske har så starka uppfattningar om hur vi själva är att det blir en självuppfyllande profetia. Å jag har så ont hela tiden, Å jag är så rädd för allt, Å jag är så tråkig.

Tillräckligt många gånger upprepat för sig själv och det blir en sanning och då även en verklighet och i och med det något vi själva projekterar.

Inre och yttre speglar det vore något det.
C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar