fredag 5 mars 2010

Ljus

Som fotonörd och ljusmaniker - bra ord båda två... så tycker jag att dagen har stor potential. I går fick jag information om en bekant av en vän som gjorde mig ljus i själen. Även om den tidigare nämnda bekanten har ett horn - kraftigt sådant till mig blev jag glad för dennes skull. Det kanske finns ljus även i dennes bekantes liv framöver. Sådant ger mig glädje. Glädje genererar ljus.
Som en facebook bekant skrev som statusuppdatering häromdagen - jag är en glädjespridare - så önskar jag alla att få känna lite samma sak. Att hitta glädjen i det stora såväl som det lilla. Att få ta del av och få möjlighet att se glädjen. Att våga lyfta blicken över Metros morgontidning. Att våga le mot en främling bara för att det har varit kanske just en bra morgon. Inte vet jag - bussen kanske kom i tid eller det fanns sittplatser kvar på tunnelbanan.

Vi är så bra på att grotta in oss i mörker och i svärta. Vi är mästare på att morra och fräsa. Vi har svårare att ge varandra komplimanger - att säga det vi tänker. Snygg tröja, bra jobbat, kul att se dig, snygg ring, bra presentation. Säg det du menar när det är positivt och försök att det som är negativt göra det till en konstruktiv kritik.
Det genererar positiva saker, både på kort men även på lång sikt. Vi måste vara vänliga med varandra för det vinner vi alla på. Så gå ut - ge någon eller några en komplimang. Se till att den kommer från hjärtat. Så kommer ni att må så mycket bättre. Att ge ljus och glädje är så otroligt mycket mer kraftfullt än negativitet och mörker.
Njut av dagen - det är sol. Ja det är fortfarande vinter - men hej det är ljust!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar