söndag 28 februari 2010

Vilka val vi väjer

har vi och tar vi vara på möjligheterna?

Att i dag leva under stressen av klockan gör väl de flesta av oss. Vi ska jobba, träna, vara sociala med vänner eller familj, vi ska ha egen tid och vi ska dessutom ha tid för studier. Det är mångas liv som ser ut så här. Det är inte alla som har familj och barn men i stället så har man kanske ett mer aktivt socialt liv.

Allt detta ställs ju på huvudet då vi inte kan ta oss mellan A och B i planerad tid. Vi ligger alltid minst 10 minuter fel. Det känns aldrig bra att veta att hela dagen kommer jag att bli sen. Vi skyller på SL och vi anklagar vädret. Ishalka, snö, lövhalka, inställda bussar och tåg. Det är inte kul och det suger verkligen att inte veta att även om jag satsar på att åka hemifrån 30 minuter tidigare än vanligt så är det inte säkert att jag kommer att hinna i tid.

Men valen som jag menade innan är följande - varför ska vi försöka trycka in så många aktiviteter under en och samma dag?

Jag minns med fasa hur jag tjuvlyssnade på ett samtal mellan två kvinnor i päls som berättade hur deras välartade barn hade aktiviteter var dag. "På måndagar har Elsa teater, tisdagar dansar hon, onsdagar är det flöjt, torsdagar rider hon och fredagar då har hon tid för sina kamrater". Min absolut första tanke var att ställa mig upp och ifrågasätta varför pälskvinnan ansåg att dylikt veckoschema var beundransvärd. Jag fick ont i magen då jag hörde stoltheten i rösten hos kvinnan i päls. För om det är det här livet vi ger till våra barn - att alltid fylla dagarna med så mycket aktiviteter att det inte finns tid för återhämtning, tid för tystnad eller bara få ligga på sängen och vara, jisses hur bäddar man då för sina ungar. Det lär generera en hjärtinfarkt innan de har passerat 40.

Skala ner, skala av, fokusera på dig själv som det står i alla hälsotidningar. Försök inte hinna med träning, jobb, sociala aktiviteter och bio på samma dag. Dygnet har bara 24 timmar, där ett par gå åt till sömn. Jobbar gör vi oftast ett fixt antal timmar om dagen men därefter försök att ge tid själv tid att vara.

Jag lever inte som jag lär kan enligt vännerna. Jag går upp tidigare än de andra för att äta frukost i lugn och ro, tar sedan bussen till träningen och hinner med ett träningspass på cirka timmen innan jag duschar och går ner till jobbet för att ta en kaffe innan arbetet börjar.
Men det är ytterst sällan en stress att hinna med. Jag går upp tidigare för att få en lugn morgon. Har jag packat i ordning allt så är det bara att ta ryggsäcken och gå efter att jag har klätt på mig. Planering och insikten om att valen är bara jag som kan göra. Mina val inkluderar jobb, träning och vänner/familj. Men att välja bort stressen. Visst jag lyckas inte alltid men det är en strävan att inte trycka in för mycket på en och samma dag. För det bidrar till stressen. Det är de valen vi alla kan göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar